Nie ma chyba nikogo, kto nie słyszałby o lekarzu medycyny pracy. Każdy, kto pracuje zawodowo miał z nim styczność chociaż raz. Kiedy ma to miejsce najczęściej? Przede wszystkim w momencie, gdy zaczynamy współpracę z nową firmą, zmieniamy stanowisko lub charakter wykonywanych czynności. Lekarz medycyny pracy jest też odpowiedzialny za aktualizację oświadczeń o stanie naszego zdrowia oraz za sprawdzenie naszej kondycji po zwolnieniu lekarskim, dłuższym niż okres trzydziestu dni.
Do zadań lekarza medycyny pracy należy przede wszystkim monitorowanie zdrowia osób zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Taki specjalista zajmuje się diagnostyką i leczeniem chorób, przeprowadza systematyczne kontrole stanu zdrowia pracowników i sprawdza, czy i jak wykonywane obowiązki wpływają na stan zdrowia. Do jego obowiązków należy także wydawanie zaświadczenia o braku przeciwwskazań do pracy. Taka pozytywna ocena jest bardzo ważna - według polskiego prawa podjęcie pracy jest możliwe dopiero po otrzymaniu odpowiedniego orzeczenia lekarskiego. Potwierdzają to obowiązujące akty w tym ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks Pracy oraz rozporządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 30 maja 1996 r. w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników.
Lekarz medycyny pracy musi wykazywać się szerokimi kwalifikacjami, zdobywanymi nie tylko poprzez naukę akademicką, ale przede wszystkim poprzez doświadczenie w pracy z pacjentem. Zakres jego obowiązków wymaga, by miał wiedzę z zakresu higieny pracy i czynników szkodliwych, w tym z określania substancji groźnych dla ludzkiego zdrowia. Powinien być w stanie rzetelnie ocenić rakotwórczość poszczególnych substancji, poziom hałasu i jego wpływ na samopoczucie oraz stopień i rodzaj promieniowania. Lekarz medycyny pracy powinien posiadać informacje z zakresu ergonomii pracy, co ma związek z określeniem czynników wpływających na wydajność pracowników, sposobów organizacji miejsca pracy, dopasowania miejsca pracy do potrzeb pracownika, szczególnie w sytuacjach takich jak niepełnosprawność, czy ciąża. Kolejne umiejętności to ocena przygotowania psychologicznego, kontrola stresu i jego wpływu na organizm człowieka, a także szacowanie ryzyka zdrowotnego pracowników i prowadzenie statystyki zachorowań. Są to więc wiadomości z zakresu funkcjonowania wszystkich układów znajdujących się w organizmie człowieka.